Review: G 310 GS

U bent hier

Test BMW G 310 GS

De nieuwe BMW G 310 GS staat sinds begin oktober in onze showroom! 

Jessica Leyne van Riding with the Wolf & MotoMentals  mocht met onze G 310 GS haar Everyday Adventure beleven. Lees hieronder haar bevindingen over de nieuwe G 310 GS.

Test BMW G 310 GS

TEST BMW G 310 GS 

Als enthousiasteling van de ‘grotere’ GS-sen wou ik wel eens weten wat er nu exact zo leuk zou kunnen zijn aan een ‘kleine’ GS. M&M Inghelbrecht gaf me de mogelijkheid om hun spiksplinternieuwe G310GS eens aan de tand te voelen. Marc overhandigde me de sleutels, liet me zien hoe het minimalistisch dashboard werkt, hoe ik de ABS kan uitzetten en nam dan afscheid met een simpele “Veel plezier ermee!”.

Test BMW G 310 GS

Ik dook eerst het stadsverkeer in om de 310GS gewoon te worden. De 313 cc-motor die onder mij zoemt heeft voldoende kracht om zich mee te bewegen met het stadsverkeer. Onmiddellijk wordt het mij duidelijk dat deze kleine GS mij een grotere durfal maakt dan mijn eigen GS. Ik kan de motorfiets naar de kleinste gaatjes in het dichte verkeer manoeuvreren alsof ik nog nooit met iets anders in mijn leven heb gereden. Van het ene verkeerslicht naar de volgende sprinten, ik kan inzien waarom er velen zijn die gebruik maken van een lichte motorfiets om zich te verplaatsen in drukke steden. In het begin kan ik niet zo lang surplacen zoals ik dat kan met mijn eigen motorfiets maar snel heb ik de andere gewichtsverhouding door en er is geen behoefte meer om een ​​voet aan de grond te krijgen als ik moet wachten tot het verkeer weer kan aanzetten. Voor mij is de koppeling de hemel op aarde, er zijn weinig motoren waar ik de koppeling met maar twee vingers kan aan trekken maar dit is een van hen. Dit is een groot voordeel tijdens technisch rijden en stadsverkeer.

Zoals altijd, krijg ik het nogal vlug op mijn heupen in druk verkeer dus rij ik zodra ik kan richting de snelweg. Ik heb geen grote verwachtingen over de prestaties van de G310GS op de snelweg, omdat ik de rijervaring met mijn F650GS Dakar al te goed herinner. Toch bereikt de kleine motor 105 km/h vrij snel als je de toerenteller tijdens het schakelen rond 7.000 rpm houdt. Officiële specificaties zeggen dat de 310GS 143 km/h zou moet bereiken maar ik raakte hoogstens tot 136 km/h en ik heb dit tempo lang niet gehouden. Het was duidelijk dat de motor dat niet zo leuk vond als ik. Het voelde me het meest comfortabel om te rijden aan 110km/h, rekening houdend met trillingen, rijwind en nog steeds wat vermogen overhoudend om te kunnen inhalen. Waard om te vermelden, deze motorfiets kan op de snelweg rijden maar dit mag niet het hoofddoel zijn om deze motor te gebruiken. Het idee achter deze motorfiets is om plezier te hebben en als je eens 50 snelwegkilometers naar die pret moet rijden dan is dat perfect mogelijk.

Test BMW G 310 GS

Toen ik in Frankrijk van de snelweg afging, nam ik de grotere secundaire wegen weer naar Vlaanderen. Ik werd vlug verveeld. Rijden in zesde versnelling rond 90 km/h op rechte wegen, nee dat was niet mijn ding met deze motorfiets. Nogmaals, deze fiets is gebouwd om plezier te maken, en wat maakt rijplezier? Inderdaad, bochten. Ik sloeg de kleine landwegen in en begon anders te rijden. Mijn gewicht meer op de voorkant van de motor, mijn benen stevig rond de kleine brandstoftank en de toerennaald in de powerband. De G310GS veranderde in een heel andere motor, neigende naar de supermotard stijl. Om de omwentelingen van de motor in en rond 7.000 - 9.000 rpm te houden, moet je met de versnellingen spelen en in de kortste keren heb ik harmonie gevonden met de kleine motor. Na het lezen van de recensies van de journalisten die de G310GS in Spanje hebben getest, oh ja, ik begrijp dat ze in die bochtige bergwegen een hele leuk tijd gehad hebben. De vering doet de truc op de weg heel goed, maar wanneer er wat flinke bulten in de weg zijn, spring je er eerder overheen dan rijden.

Test BMW G 310 GS

Tijd voor mij om van de weg af te slaan, wanneer ik de grens oversteek naar België volg ik een paar van de onverharde paden die ik weet liggen. Het uitzetten van de ABS is makkelijk om te doen, druk op de ABS-knop totdat het lampje op het dashboard verschijnt en klaar is kees. Vergeet niet om het proces te herhalen wanneer het contact werd uitgeschakeld want de ABS wordt automatisch weer ingeschakeld. Zelfs met de wegbanden doet de G310GS wat het op lichte onverharde paden moet doen. Grind is absoluut geen probleem, ik was vlug al even snel zoals met mijn eigen GS. Ook is de soepelheid van het motorkarakter aangenaam, langzaam klimmend in de lage toeren maar eenmaal aangekomen bij het middenbereik, klimt de toerennaald tot 9.000 rpm opmerkelijk sneller. Over de remmen gesproken, de remklauwen op de enkele schijf voor en achter hebben meer dan genoeg kracht om deze motor te stoppen.

Test BMW G 310 GS

Het opstellen van een algemene uitspraak over de G310GS is vrij makkelijk. Rekening houdend met hoe BMW deze motorfiets adverteert, als een leuke fiets voor stadsverkeer, landwegen en een beetje lichter onverhard rijden. Dan ja, ze zijn in hun intentie gelukt. Ik had veel plezier in het stadsverkeer en toen ik een andere manier van rijden aanpakte, had ik de grootste glimlach op mijn gezicht in de kronkelende landwegen en een aspect dat ik niet had verwacht, was de kleinste GS noemenswaardig gemakkelijk handelbaar op de onverharde wegen in mijn omgeving.

Test BMW G 310 GS
Test BMW G 310 GS

Heb je interesse in deze motorfiets? Vraag dan gerust een proefrit aan want zoals altijd, je kunt dan wel lezen en een opinie vormen over een motorfiets, ermee rijden is het enige wat uw opinie zal maken of kraken!

Grootste dank aan het team van M&M Inghelbrecht voor het uitlenen van de BMW G310GS voor deze rij-indruk.

Klik hier voor de volledige Engelstalige Report of lees meer over Jess haar avonturen op Riding With The Wolf en MotoMentals

Prijs

Er is al een BMW G 310 GS vanaf 5.950 euro. De uitvoering waar Jess mee reed kost 6000 euro. 

Test BMW G 310 GS

Proefrijden?

Zin gekregen?
Review